Video

Mustafa Masyhur & Ramadhan

Thursday, September 17, 2009

Berikut adalah wawancara khas Ikhwanonline.com bersama anak perempuan Al-Marhum Ustaz Mustafa Masyhur, Mursyidul Am ke 5 Jamaah Ikhwan Muslimin tentang pengalamannya berpuasa bersama-sama dengan ayah tercinta.

Sudah pasti terdapat kenangan indah bagi Ramadhan bersama ayah anda, Syeikh Mustafa Masyhur. Boleh kongsikan bersama kami bagaimana beliau melatih anda berpuasa?

Saya sudah mula berpuasa sejak usia kecil, seingatnya ketika berumur 4-5 tahun, ketika ayah masih di dalam tahanan penjara. Beliau sering menggalakkan kami dengan puasa sunat (Isnin-Khamis- 3 hari setiap pertengahan bulan). Beliau juga memberikan nasihat dan mengikuti perkembangan setiap orang ahli keluarganya.

Boleh anda kisahkan bagaimana jadual beliau bersama keluarga sepanjang Ramadhan?

Pada hakikatnya, harinya pada Ramadhan tidak berbeza dengan hari-hari di bulan lain dalam amalan ibadah seperti tilawah Al-quran, puasa, sedekah dan qiamullail. Qiamullail beliau semuanya sama pada setiap masa sekalipun bukan pada Ramadhan. Beliau mentarbiyyah kami dengan perkara ini meskipun ada juga amalan tambahan seperti perjumpaan sebelum Maghrib untuk membaca Mathurat dan tilawah Al-Quran. Kami sekeluarga akan bangun sejam setengah sebelum Subuh untuk Qiamullail dan Sahur bersama-sama. Kadangkala kami akan duduk beribadah sehingga matahari terbit (Syuruq).

Apakah nilai-nilai tarbawi yang beliau tumpukan untuk ditanam dalam jiwa kalian sepanjang Ramadhan?

Banyak. Menjaga hubungan keluarga, sifat pemurah, tidak membazir dalam makanan, berasa cukup dengan pembahagian Allah swt. Beliau juga sangat menitik beratkan supaya pengisian masa yang berharga, lebih-lebih lagi dakwah semasa Ramadhan adalah satu peluang keemasan. Begitu juga sifat bertolak ansur dan berkasih sayang disemai pada bulan yang mulia ini.

Bagaimana pula jadual dakwah beliau pada Ramadhan?

Beliau sangat sibuk pada bulan Ramadhan dengan perjumpaan dengan ikhwah-ikhwah samada di Kaherah maupun di daerah-daerah lain. Beliau sering berbuka puasa bersama ikhwah-ikhwah dan sedikit sahaja hari untuk beliau berbuka puasa bersama keluarga. Beliau terlalu sedikit berehat dan tidak melepaskan waktu berlalu tanpa dakwah. Baginya dakwah kepada Allah swt merupakan bekalan sepanjang Jalan Dakwah.

Adakah beliau membiasakan amalan tertentu pada Ramadhan?

Ya. Beliau sentiasa menghubungi saudara mara dan ahli keluarga pada malam pertama Ramadhan. Beliau juga selalu mengagihkan buah tamar/kurma kepada rakan dan jiran tetangga. Di samping itu, beliau tidak akan ketinggalan menghadiri majlis berbuka puasa bersama ahli keluarga yang lain. Beliau juga akan solat Hari Raya Aidil Fitri di kampung halaman dan mengimami penduduk kampungnya. Selepas itu, beliau akan beramah mesra dengan mereka sambil menyampaikan mesej Islam yang syumul.

0 comments:

 
Tarbiyah Pewaris © 2011 | Designed by RumahDijual, in collaboration with Online Casino, Uncharted 3 and MW3 Forum