Video

Magnet Hati

Monday, August 10, 2009


Tidak ada seorang pun ketika Allah menciptakannya, kecuali pasti memiliki potensi menerima dan menolak. Apabila tidak memiliki bererti ia telah kehilangan dirinya, kehilangan rahsia kewujudannya. Ia seperti pohon kering yang daun-daunnya berguguran, tidak menghijau dan tidak hidup. Atau seperti pohon yang tidak berbuah, hidup tetapi seperti mati. Ia tidak punya pengaruh dalam kehidupannya kerana hanya dapat mengambil tetapi tidak dapat memberi.


Ada sejumlah orang yang bukan nabi juga bukan syuhada, tetapi kedudukannya di sisi Allah membuat para nabi dan para syuhada iri hati. Mereka dapat menyingkap rahsia Allah dalam dirinya, iaitu anugerah indra; telinga, mata dan hati. Mereka membangkitkan dan ”memerangi”nya dengan ibadah dan ketaatan, sehingga menyala dan berkobar-kobar. Dari dalam jiwa dan hatinya muncul luapan gelombang yang mampu mengharu biru hati manusia sehingga menjadikannya lunak di hadapan Allah swt. Hati dan perasaan menjalin hubungan yang demikian harmonis, dan tidak dapat diungkapkan dengan kata-kata, namun kita dapat merasakan kebahagiaan dengannya. Ia menjelma menjadi khayalan indah yang melayang-melayang. Ia pun lalu berubah menjadi ”magnet” yang dapat menarik ruh dan hati.


Tidak seorang pun yang tidak mempunyai perasaan seperti ini walau hanya sedikit. Seoranag da’i yang unggul adalah yang mendapat petunjuk Allah ke tempat persembunyian perasaan ini, sehingga menambah kekuatan dan ghairahnya. Allah swt berfirman yang bermaksud:


” Wahai orang-orang yang beriman, penuhilah seruan Allah dan seruan Rasul menyeru kalian kepada sesuatu yang memberi kehidupan kepada kalian.” (Al Anfal:24)


Sementara orang-orang yang kering hatinya dan berkarat jiwanya, telah Allah nyatakan:


”Kemudian setelah itu hatimu menjadi keras seperti batu, bahkan lebih keras lagi. padahal diantara batu-batu itu sungguh ada yang mengalir sungai-sungai dari padanya dan diantaranya sungguh ada yang terbelah lalu keluarlah mata air dari padanya dan diantaranya sungguh ada yang meluncur jatuh, kerana takut kepada Allah. dan Allah sekali-sekali tidak lengah dari apa yang kamu kerjakan.” (Al-Baqarah:74)


Ayat ini telah menjelaskan bahawa batu itu sensitif. Bahkan ia meluncur jatuh kerana takut kepada Allah. Tetapi kita tidak memiliki peralatan yang dapat membuka rahsia, bagaimana batu itu dapat sensitif. Namun kita yakin melalui ayat di atas, bahawa ia memang sensitif dan melekat satu sama lain kerana takutnya kepada Allah swt.

Tatkala batu amat sensitif, gementaran, dan melekat satu sama lain kerana takut kepada Allah, lalu bagaimana dengan manusia yang diberikan oleh Allah kenikmatan yang besar seperti akal, perasaan dan hati sebagai tempat penitipan rahmat, Allah swt. Berfirman:


”Berkata Musa: "Ya Tuhanku, lapangkanlah untukku dadaku, dan mudahkanlah untukku urusanku,

dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku, supaya mereka mengerti perkataanku.” (Thaaha:25 – 28)


Oleh: Syeikh Abbas Asisi

0 comments:

 
Tarbiyah Pewaris © 2011 | Designed by RumahDijual, in collaboration with Online Casino, Uncharted 3 and MW3 Forum