Video

Ramadhan: Pakej Latihan Jasadi, Intelektual, Emosi, Spiritualiti & Jatidiri

Tuesday, September 9, 2008



Dalam tamadun kemanusiaan, manusia sentiasa berhadapan dengan tuntunan untuk peningkatan jati diri menuju kebaikan, keindahan dan kesempurnaan; generasi yang memerlukan adanya latihan dan pembinaan pada kekuatan dan kehendak, kesabaran, keupayaan dalam memikul beban dan terhindar dari hawa nafsu serta kejahatan yang merosak dan rasa rendah diri, manusia memerlukan kekuatan hubungan dengan sang penciptanya dan hubungan yang baik antara manusia sesama manusia. Justeru dalam Isam, Puasa merupakan medan terbaik bagi membina semua kekuatan tersebut.


Puasa adalah ibadah yang merupakan pusat pembinaan umat yang ingin tegak berjalan dan bergerak diatas manhaj Allah dan syariat-Nya. Dan puasa juga merupakan keistimewaan dan kemuliaan bagi orang-orang beriman disepanjang sejarahnya, sehingga dengan keutamaan puasa tersebut diharapkan umat Islam menjadi lebih upaya dan lebih kuat dalam menyebarluaskan beban dakwah yang berat dan lebih bersabar dalam menjadi pemimpin serta menjadi tauladan umat lain dan jauh dari ketergelinciran hawa nafsu dan maksiat durjana.


Puasa merupakan keperluan tubuh dan jiwa sehingga memiliki kekuatan dan ketangguhan serta perasaan sensitiviti terhadap orang-orang yang mahrum (orang miskin yang tidak mendapat bahagian; maksudnya adalah orang miskin yang tidak meminta-minta), dan juga sebagai pusat pembelajaran bagi seorang mu’min bagaimana caranya menyingsingkan tangannya untuk membantu orang-orang yang menderita kelaparan; dari orang-orang yang mahrum dan tertimpa musibah; iaitu dengan selalu berlapar-lapar pada siang hari dan makan pada malam harinya, walaupun sebahagian mereka ada yang berlapar-lapar pada malam dan siang hari atau bahkan berhari-hari dan berbulan-bulan.


Puasa juga merupakan pusat pembinaan yang di dalamnya seorang mu’min belajar untuk memiliki kekuatan kehendak dan tujuan yang mulia dan kemampuan dalam memikul beban berat, kemampuan bersabar, kemampuan membangun kebersamaan dan saling nasihat menasihati serta kemampuan membangun jiwa yang bersih dan masyarakat yang bersih. Yang demikian akan terwujud ketika mampu menunaikan puasa secara maksima sebagaimana yang disampaikan oleh Aisyah ra:


“Jika seseorang selamat –secara baik- dalam ibadah ramadhan maka akan selamatlah satu penuh setelahnya”.


Sementara itu orang-orang yang beriman sepanjang masa dan tempat merupakan para pelaksana kebaikan dan pembawa bendera kebaikan kepada seluruh umat manusia. Kerana itulah Allah mewajibkan mereka berpuasa sebagai penghormatan kepada mereka akan peranannya sebagai pembawa kebaikan di dunia ini dan untuk menempatkan mereka pada kenikmatan abadi di akhirat kelak.


Taujihat Rabbaniyah tentang puasa merupakan kelembutan, kerinduan sekaligus taklif, hiburan dan arahan terhadap suatu pandangan dan misi nun agung; Allah SWT berfirman:


“Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kalian puasa sebagaimana diwajibkan atas umat sebelum kalian, agar kalian menjadi orang yang bertaqwa”. (Al-Baqarah:183)


Allah SWT memanggil kita semua dengan penuh kelembutan dan penghormatan serta kemuliaan. Memanggil kita dengan panggilan paling mulia dari panggilan-panggilan lainnya. Memanggil kita dengan sifat yang paling indah dari sifat-sifat yang lainnya. Allah SWT menyeru dengan untaian kata “Wahai orang-orang yang beriman” sebagai seruan terhadap jiwa yang memiliki kesiapan untuk menerima syariat yang akan ditentukan setelahnya; baik perintah ataupun larangan, untuk mengambil yang halal atau menjauhi yang haram, untuk menggapai keredhaan Allah atau menghindar dari kemurkaan-Nya, untuk mengajak pada yang hak atau mencela pada yang bathil, serta untuk mengarahkan umat pada yang ma’ruf atau mencegah yang mungkar.


Dan melalui seruan ini Allah menyeru kepada orang-orang yang beriman akan adanya taklif yang memberikan kebaikan, kemaslahatan dan keihsanan; iaitu “Diwajibkan atas kalian berpuasa” dengan menahan hawa nafsu dari makan, minum dan senggama serta perbuatan yang melanggar aturan Allah. Dan Allah menyediakan perintah dalam satu bulan yang penuh keberkahan; bulan ramadhan untuk memberikan keuntungan yang berlipat, kebaikan yang banyak dan kemaslahatan yang berlimpah serta ganjaran yang berlipat ganda. Seharusnya bagi penerima taklif ini terasa ringan dengan seruan ini dan menyenangkan malah dirindukan, sebagaimana yang selalu dirindukan oleh para salafusshalih sebelum kita dan bahkan jauh sebelum nabi Muhammad dibangkitkan. seperti firman Allah “sebagaimana yang telah diwajibkan sebelum kalian” iaitu umat-umat sebelum nabi Muhammad saw diutus”. Seperti Nabi Nuh yang juga diperintah untuk berpuasa ramadhan, nabi Ibrahim, nabi Musa dan nabi Isa serta nabi-nabi lainnya yang juga diperintah untuk berpuasa.


Jadi puasa kita di bulan ramadhan tidak berjalan sendiri namun merupakan kesinambungan dari umat sebelumnya yang mana ada banyak umat yang melakukan perintah tersebut; iaitu mereka-mereka yang telah mendapatkan hidayah dari Allah dan berjalan di atas jalan yang lurus. Dan begitupun ungkapan “sebagaimana telah diwajibkan atas orang-orang sebelum kalian” juga merupakan hiburan dan motivasi sehingga bagi seorang mukmin tidak merasakan adanya taklif dalam puasa, kerana ia merupakan kewajiban yang telah diwajibkan atas orang-orang sebelum kita semua.


Kemudian dari setiap perintah dan kewajiban pasti ada misi dan tujuan; dan tujuan tersebut tidak lain kecuali darjat yang paling mulia, dan tidak ada kemuliaan setelah kemuliaan ini; iaitu Taqwa. Allah SWT berfirman ”La allakum tattaqun” (agar kalian bertaqwa). Taqwa yang bererti melaksanakan perintah Allah dan menjauhi larangan-Nya, sebagaimana taqwa juga bererti perasaan bahawa Allah melihat segala tindak tanduk dan perilaku kita; bila dan dimana saja kita beraada; dalam sembunyi dan terang-terangan, saat ramai dan sendirian. Dan taqwa juga merupakan wasiat Allah paling utama terhadap hamba-hamba-Nya; baik ahlul kitab dan lain-lainnya :


“Dan sungguh Kami telah mewasiatkan (memerintahkan) kepada orang-orang yang diberi kitab sebelum kamu dan (juga) kepada kamu; bertakwalah kepada Allah”. (An-Nisa:131).


Selain dari puncak ibadah puasa pada bulan ramadhan iaitu taqwa, Allah juga memberikan ganjaran lain yang berlimpah, iaitu kecintaan Allah terhadap orang yang berpuasa sangatlah besar sehingga bau mulut orang yang berpuasa lebih wangi disisi Allah dari minyak kasturi sekalipun. Dan ganjaran orang yang berpuasa itu berbeza dengan ganjaran yang diberikan kepada setiap hamba yang melakukan ibadah lainnya, kerana puasa bagi Allah adalah milik-Nya dan Diri-Nya sendiri yang berhak memberikan ganjaran; kerana puasa merupakan simbol dari kerja keras dalam melakukan ketaatan kepada Allah sehingga ganjarannya akan diberikan langsung oleh Allah kepada si pelakunya, yang ganjaran tidak di ketahui oleh siapapun kecuali Allah, dan sekiranya Allah memberikan seisi dunia ini emas maka tidak akan sebanding dengan ganjaran yang akan diterima oleh orang yang berpuasa.

0 comments:

 
Tarbiyah Pewaris © 2011 | Designed by RumahDijual, in collaboration with Online Casino, Uncharted 3 and MW3 Forum