Video

Da'ie Sentiasa Berwaspada Dengan Perancangan Musuh

Wednesday, February 17, 2010


Kalau ada kefahaman yang mengatakan bahawa dalam suasana damai dan tenang ini bererti tidak ada musuh, andaian itu merupakan satu kesalahan besar. Musuh sentiasa ada. Ini kerana kebatilan tidak akan pernah redha pada kebenaran, hatta sehingga dunia ini kiamat.

Allah swt. berfirman,

"Dan demikianlah Kami jadikan bagi tiap-tiap nabi itu musuh, iaitu syaitan-syaitan (dari jenis) manusia dan (dari jenis) jin, sebahagian mereka membisikkan kepada sebahagian yang lain dengan perkataan-perkataan yang indah-indah untuk menipu (manusia). Jikalau Tuhanmu menghendaki, niscaya mereka tidak mengerjakannya, maka tinggalkanlah mereka dan apa yang yang mereka ada-adakan." (QS. 6: 112)

Ketenangan, kedamaian dan keamanan yang ada sebenarnya cuma penampilan palsu. Hakikatnya situasi yang ada telah dimanfaatkan oleh gerakan jahiliah menyebarluaskan kebatilan mereka secara mudah, mengikut lunas-lunas perundangan,  agar pertarungan mereka tidak menyalahi hukum atau kesepakatan bersama. Dan begitu pun dengan kebenaran. Keduanya bertarung dalam koridor yang sah.

Teori jahiliah dalam menyerang kebenaran Islam sama sebagaimana ketika mereka di zaman Rasulullah saw, jika mereka merasa mereka kuat, ketenteraman dan keamana akan terus berlangsung. Jika mereka melihat kekuatan Islam semakin mendapat tempat di hati umat, pertarungan bertukar menjadi perang terbuka.

Itulah yang pernah terjadi dalam Perang Khandak. Ketika kekuatan Yahudi di Madinah mula goyah, mereka pun khianat dengan kesepakatan keamanan yang dipersetujui . Kekuatan Islam diserang dari dua penjuru: dari luar oleh Kafir Quraisy dan dari dalam oleh kekuatan Yahudi.

Walaupun Aman, Tenang, Damai dan apa pun keadaan, kewaspadaan itu perlu
Pertarungan yang dilancarkan musuh-musuh Islam tidak semestinya berbentuk fizikal. Boleh jadi serangan mereka berupa serangan pemikiran, penyebaran imej negatif terhadap Islam, merubah keaslian budaya Islam dan mendoktrinkan bahawa agama apa pun semuanya sama. Punya kelebihan, juga kekurangan. Termasuk ajaran Islam.

"Mereka ingin memadamkan cahaya (agama) Allah dengan mulut (ucapan-ucapan) mereka, dan Allah tetap menyempurnakan cahaya-Nya meskipun orang-orang kafir benci." (QS. 61: 8)

Tatkala umat Islam merasa aman dan santai dengan suasana hari ini, umat Islam menjadi tidak waspada. Mereka seperti menanggalkan ghirrah, rasa cemburu kalau Islam diperlekehkan, dihina, dan dikhianati. Kesannya, Islam akan kehilangan nilai dalam kehidupan nyata. Dan, yang tinggal cuma teks, simbol, dan ritual keagamaan. Umat Islam tidak ubahnya seperti buih: banyak, tetapi tidak punya kekuatan.

Sedemikian tingginya nilai kewaspadaan, Rasulullah saw. memberi keutamaan buat mereka yang berjaga malam dalam jihad. Baginda saw. mengatakan,

"Berjaga satu malam dalam perang fisabilillah lebih utama dari solat malam seribu kali dan siangnya berpuasa." (HR. Al-Hakim)

Walau apapun keadaan dan situasinya, siap sedia itu harus
Allah swt. berfirman dalam surah Al-Anfal ayat 60,

"Dan siapkanlah untuk menghadapi mereka kekuatan apa saja yang kamu sanggupi..."

Menariknya, ayat ini tidak ditemukan asbabun nuzulnya. Setidaknya hal itulah yang ditulis Imam Jalaluddin Assuyuti dalam Kitab Lubabun Nuqul fi Asbaabin Nuzul. Namun, akan terasa jelas jika menghubungkan ayat tersebut dengan dua ayat sebelumnya. Iaitu, soal pengkhianatan orang-orang kafir terhadap perjanjian dengan umat Islam.

Hal ini menunjukkan bahawa keadaan aman dan damai juga boleh membawa bencana kepada umat dengan tiba-tiba. Boleh berubah 360 darjah tanpa di sangka. Hal ini boleh berlaku apabila musuh-musuh Islam yang sebelumnya terikat dalam kesepakatan damai mengubah haluan. Mereka merasa rugi jika terus ikut dalam kesepakatan. Dan, pengkhianatan adalah jalan lain yang boleh mereka lancarkan
.
Bayangkan jika perkara ini benar-benar berlaku. Umat akan panik, kebingungan. Dan akhirnya kucar-kacir. Setidaknya, tragedi kejatuhan khilafah Islam di Turki mampu menjadi pelajaran dan ikhtibar buat kita semua.

Walau apapun keadaan dan situasinya, keteguhan dalam barisan harakah Islam tidak boleh longgar
Situasi aman, tenang dan damai memiliki kesan positif dan negatifnya. Di antara impak negatif yang biasanya terjadi kepada para duah adalah lemahnya kesungguhan beramal. Umat Islam menjadi sibuk dengan urusan sendiri. Sibuk dengan kepentingan kerjaya, perniagaan, politik dan keduniaan. Saat itulah, semangat keakuan mulai dominan. Sedangkan musuh Islam itu satu. Dan gerak kerja mereka terorganisasi dengan baik. Perkara ini boleh dilihat melalui jaringan Yahudi dan Nasrani. Mulai dari persatuan dan institusi kebajikan, media massa, artis, kampus, buruh, hinggalah kepada anak jalanan. Mereka tiba-tiba punya satu suara saat umat Islam mulai berbalah sesama sendiri. Contohnya di Malaysia isu penggunaan kalimah Allah, telah mencetuskan suasana keliru dan tegang sesama muslim, begitu juga terhadap bukan Islam.

Allah swt. mengingatkan umat Islam untuk menjaga keakraban barisan duah dan harakah Islam. Inilah di antara prinsip perjuangan.

"...Allah mencintai orang-orang yang berperang di jalan-Nya dalam barisan teratur seakan-akan mereka seperti bangunan yang tersusun kokoh." (QS. 61: 4)

Semoga kita thabat di jalan dakwah dan tarbiyah.

Wallahua’lam.

0 comments:

 
Tarbiyah Pewaris © 2011 | Designed by RumahDijual, in collaboration with Online Casino, Uncharted 3 and MW3 Forum