Video

Syeikh Mujahid Dr. Fathi Yakan Meninggal Dunia

Sunday, June 14, 2009


Dunia pergerakan Islam abad 20 kembali berduka, tokoh pergerakan Islam yang banyak buku-bukunya dibaca dan menjadi rujukan para aktivis pergerakan Islam di seluruh dunia di awal tahun 80-90 an lalu telah menghadap Rabb nya.

Pemimpin Front Amal Islam - Syeikh Dr. Fathi Yakan yang juga seorang ulama terkenal dilaporkan telah meninggal dunia setelah mengalami sakit yang kritikal.

Stesyen Radio Voice of Lebanon mengatakan bahawa Mujahid Fathi Yakan meninggal dunia di Hospital Hotel Deu dimana pada malam sebelumnya ia mengalami sakit parah.

Syeikh Fathi Yakan seorang ulama Islam lahir pada tahun 1933 di Tripoli. Dia pernah menjawat jawatan sebagai anggota parlimen di Lubnan pada tahun 1992.

Beliau terlibat aktif dalam kerja-kerja dakwah di Lubnan pada pertengahan tahun 1950 an dan merupakan pelopor pembentukan gerakan Islam disana. Sebelum itu, Syeikh Fathi Yakan juga merupakan aktivis dari gerakan Ikhwanul Muslimin Mesir. Beliau banyak mengarang pelbagai buku dakwah, tarbiyah dan gerakan Islam.

2 comments:

  1. Anonymous said...:

    al fatihah

  1. Semoga Allah tempatkan beliau disisinya yang terindah....

 
Tarbiyah Pewaris © 2011 | Designed by RumahDijual, in collaboration with Online Casino, Uncharted 3 and MW3 Forum